61 procent er utilfredse efter jobstart, er det også sådan i din virksomhed?

[vc_row type=”in_container” full_screen_row_position=”middle” scene_position=”center” text_color=”dark” text_align=”left” overlay_strength=”0.3″][vc_column column_padding=”no-extra-padding” column_padding_position=”all” background_color_opacity=”1″ background_hover_color_opacity=”1″ column_shadow=”none” width=”1/1″ tablet_text_alignment=”default” phone_text_alignment=”default” column_border_width=”none” column_border_style=”solid”][vc_column_text]Jeg oplever alt for mange rekrutteringsansvarlige, virksomhedsledere eller ledere generelt, der sætter automatpiloten på, når de skal rekruttere. De støver lige annoncen af fra sidst og sætter online – så er den i vinkel. Kender du det?

Seneste eksempel er fra en virksomhed, der skulle ansætte en projektleder. Sidst anvendte annonce blev gjort klar, tilrettet med ny ansøgningsfrist og kontaktperson, indtil en vaks person gjorde opmærksom på, at det var 3. gang inden for 5 år, at den samme stilling skulle besættes. Måske skulle annoncen eller processen revideres?

Vi har ofte alt for travlt til lige at bruge lidt ekstra tid på at gennemtænke rekrutteringsprocessen. Vi er under pres og gør det, som vi plejer – med et svingende resultat som følge heraf, og vi får endnu mere travlt. Hvilken herlig spiral.

For mig giver det derfor god mening, at

61% af nystartede bliver SKUFFEDE efter start

kilde: Ennova

Til stede her og nu

Mange nyansatte er de yngre generationer – lad os kalde dem millenniums – og de myldrer ind på jobmarkedet og stiller krav. Lige som alle andre vil de føle, at de gør en forskel, at deres arbejde bidrager til noget større end dem selv, og ikke mindst vil de bemærkes for det. Det nye er, at millenniums har modet til at spørge ind til det under samtalerne og så forvente det, når de sidder i stolen. Vi fremtidssikrer derfor vores rekruttering ved bl.a. at lære at tilstede her og nu.

At fremtidssikre handler således ikke om at have tankerne i fremtiden og til stede langt ude foran tiden – nogen vil måske kalde det strategisk tænkende. I stedet handler det i min optik om, at være i vores fremtid her og nu. Når vi er centreret i os selv – altså er til stede her og nu – så træffer vi de rigtige beslutninger og tager de rigtige valg. Og det gør vi, fordi vi lytter til vores intuition. Det kan vi ikke, hvis vi har tankerne et andet sted, f.eks. tilbage i fortiden på oplevelser, som vi har haft før. Vi kan bruge tidligere oplevelser til at lære noget af, men det ændrer ikke den situation, som vi er i her og nu.

I rekrutteringsprocessen gælder det derfor om at trække erfaringen med fra sidste rekruttering, men i endnu højere grad om, at være skarpe på, hvad har vi brug for lige her og nu og kunne formidle det. For når vi er til stede, så kan vi træffe de rigtige beslutninger, men samtidig fremstår vi som tillidsskabende, da vi jo kan sælge vores ledige stilling på en autentisk måde – vi kender behovet her og nu – vi er tilstede i situationen. Sådan nogle ledere vil vi gerne arbejde for, også i fremtiden.

I gamle dage – længe før mange af os var født – var de langt mere til stede og levede her og nu. Det handlede om overlevelse fra dag til dag. Vi skal lære af gamle dage, lære at være til stede her og nu og træffe de gode valg.

Hvad så nu?

Fremtidssikret rekruttering handler således om at give sig tid til at være til stede i processen, når en rekrutteringsproces starter op. Årsagen til rekruttering kan være mange, måske er tiden komme til, at virksomheden skal løfte sig, udvikle sig, eller måske ”overleve” pga. en opsigelse mv. Uanset årsag, er der, når et rekrutteringsbehov opstår, to måder at gribe processen an på.

  1. Jobbet defineres ud fra de rammer, som du plejer at anvende, ud fra de gængse termer, og processen køre som den plejer. Du er måske så heldig, at du får ansøgere, som du har samtaler med, og du får en kandidat ansat. Måske er den nyansatte en af de 61%, der ikke er tilfreds, og det går måske ikke helt som det skal. Virksomheden overlever, men den bliver ikke nødvendigvis løftet. Det lander måske på et acceptabelt niveau eller det fører til en opsigelse.
  2. Ønsker du at fremtidssikre er du tilstede i nuet. Du tager stilling til, hvad du reelt ønsker med denne medarbejder, hvad skal han/hun kunne, hvor er din virksomhed på vej hen, hvad tilbyder din virksomhed, hvilken persontype vil gøre en forskel, hvad kan du gøre for at synliggøre den enkeltes bidrag osv. Dernæst undersøger du, hvor er de her mennesker til stede online, så du kan målrette jobannoncen og får skabt opmærksomhed om denne jobmulighed hos dig. Når du er til stede, så ser du mulighederne – også når der dukker kandidater op med en anden profil end du selv har tænkt som en mulighed.

Når du vil fremtidssikre din rekruttering, skal du derfor have modet til at være til stede i nuet. Vær forandringsparat. Gør du det samme igen og igen, får du de samme resultater, de samme kandidater og så ruller processen igen.

Som Einstein udtrykte det:

Insanity is repeating the same mistakes and expecting different results”.

Om forfatteren:
Bettina Wæde, Head of Recruitment i Wæde Consult, er ekspert i fremtidssikret rekruttering (bl.a. Millenniums og Generation Z) med over 25 års erfaring. Bettina arbejder med rekruttering, workshops (teamsammensætning og talentafdækning) & foredrag og er i top 10% på verdensplan i InMail accept på LinkedIn. Hun har været registreret på liste på Twitter over top 150 best recruiters i verden. Bettina er drevet af innovation og deltager aktivt i internationale netværk, seminarer og events – senest Recruitment Expo 2017 i London og selv udvalgt som Keynote Speaker i Birmingham til oktober. Bettina har skrevet flere bøger. Specielt for virksomheder er foredraget ”Rekruttering og ledelse af Millenniums & Generation Z” yderst interessant og relevant. Du er også velkommen til at linke op med Bettina på LinkedIn eller Facebook og til at følge hende på Instagram og/eller Twitter.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Tilbud!

Prøv en Online QUICK session

Køb 30 minutters sparring til din jobsøgning fra en erfaren headhunter – Lige nu kun 450 kr!