was successfully added to your cart.

Det går godt for mange virksomheder. Og der er flere ressourcer i HR-afdelingerne. Nogle virksomheder vælger at ansætte interne rekrutteringsfolk. Det stiller krav til eksterne headhuntere.

Men hvornår kan det betale sig at bruge egne konsulenter? Er der stadig fordele ved at outsource rekruttering? Kan teknologien klare søgningen efter kandidater?

Rekruttering er som madlavning – det ser let ud – og det er fristende at spare penge ved at gøre det selv.

Snart finder du ud af, at rekruttering tager tid – meget tid. Og det er ikke helt så let at finde den rigtige kandidat, som du først troede.

Vil teknologien erstatte headhuntere?
Nej. At finde den rette kandidat til en stilling kræver kendskab til mennesker. Det kræver evnen til at kunne føle. Det kræver et menneske.

Mennesker har talenter, følelser, værdier, livssyn og missioner. Dem kan teknologien ikke vurdere lige så godt, som et menneske kan.

Når en headhunter skal finde en kandidat, så består processen af to dele. Samtale og søgning.

Teknologien tilbyder redskaber som LinkedIn og online analyser til søge efter kandidater. Men de er kun værktøjer som hjælper headhunteren. De vil aldrig erstatte hele rekrutteringsprocessen, som jeg ser det lige nu.

Hvad kan en headhunter?
En headhunter har et bredt netværk. Ved, hvad der rører sig og holder sig konstant opdateret på, hvad der sker i branchen. Derfor er det oftest lettere for en headhunter at søge efter mulige kandidater.

Selvfølgelig kan du og din virksomhed gøre det samme. Men det tager tid. Også selvom LinkedIn gør det lidt lettere for dig.

Den svære del består i at vurdere kandidaterne. Selvom kvalifikationerne er på plads, så er der mange faktorer, der afgør om de passer ind i din virksomhed.

Headhunteren er specialist i at tale med mennesker. En headhunter kan oversætte mavefornemmelse til en rationel beslutning. Det handler om at kunne se og mærke kandidatens talenter, værdier, livssyn og mission. Hvad er det, der driver og motiverer dette menneske?

En headhunter har det kendskab til mennesker, der afgør om din rekruttering bliver succes eller fiasko. Hvis du ansætter den forkerte medarbejder, kan det være dyrt. Og det kan have katastrofale følger for din virksomhed.

Du kan også være heldig.Tør du tage chancen?

Ansæt en headhunter
Hvis din virksomhed har mange ansættelser over året, så kan du overveje at ansætte en headhunter i HR-afdelingen. Det er dyrt, men det betaler sig.

Du kan ikke gøre det selv. Du snyder dig selv, hvis du tror, at du er bedre end kokken til at lave mad. Din tid er bedre brugt til dét, du er ekspert i.

Har du en virksomhed med få ansættelser, så bør du outsource rekruttering. Lad være med at spilde tid og penge på selv at gøre det. Hvis du ikke kan beskæftige en headhunter, så betal dig fra opgaven.

Ansættelsen af den rette medarbejder vil tjene udgifterne hjem mange gange.

Om forfatteren
Bettina Wæde har mange års erfaring med rekruttering og især tiltrækning af millennials ud fra et talentbaseret perspektiv. Hun er også foredragsholder, forfatter og vegetativ træner for unge & sportsatleter og andre, der ønsker rådgivning, udvikling og aktivering af deres talenter.