was successfully added to your cart.

Sådan konverterer du et passiv talent til aktiv jobsøger

At tiltrække de bedste og dygtigste medarbejdere er det, der gør hele forskellen for en virksomheds konkurrenceevne og overlevelse. En udfordring, der er evigt aktuel for alle virksomheder. Særligt, hvis de kandidater, du søger, ikke er ledige – de såkaldte passive kandidater.

For det er ofte sådan, at de stærkeste talenter allerede er ansat i en anden virksomhed.

Så hvordan finder vi vej til de passive jobsøgere og tiltrækker dem til netop din virksomhed?

Den digitale strateg, forfatter og partner i PH. Creative, Dave Hazlehurst fra Liverpool, ser på passive kandidater som var de kunderne i en købsproces – og det er en ny og innovativ måde at angribe rekrutteringen af nye medarbejdere.

Han bruger blandt andet Googles model, kaldet ZMOT-modellen, som viser, hvordan en købsproces starter med den indledende stimuli, som fører videre til den meget vigtige Zero Moment of Truth, hvor kunden eller kandidaten rent faktisk begynder at interessere sig for virksomheden eller produktet. First Moment of Truth er det tidspunkt, hvor købet finder sted eller i dette tilfælde: ansøgningen sendes. Second Moment of Truth er det tidspunkt, hvor man modtager sit produkt, eller i denne analogi: hvor ansøgeren starter på sit nye job.

Tænk på kandidaterne som kunderne i en købsproces
En aktiv kandidat søger selv information om potentielle nye arbejdspladser. Men hvad gør den passive kandidat? Hvordan får vi deres opmærksomhed og interesse, og hvordan konverterer vi den interesse til en ansøgning fra den rigtige kandidat?

Det første vi skal gøre er ifølge Dave Hazlehurst, at:
Forstå de mennesker, du gerne vil tiltrække!
En måde at forstå den den gruppe kandidater, vi gerne vil tiltrække, er ved at opbygge personas. Personas er arketypen af den person, du gerne vil i kontakt med i form af en beskrivelse af fx behov, udfordringer, tanker og adfærd.

Det handler blandt andet om at spørge:
• Hvad kan få vores persona til at interessere sig for vores virksomhed?
• Hvilke udfordringer står personaen overfor, og hvad kan du hjælpe ham/hende med?
• Hvad er de interesseret i lige nu?
• Hvad bekymrer dem?
• Hvad er det, de leder efter, som vi kan give dem?
• Hvad er deres arbejdsrelaterede udfordringer i dag og i morgen
• Hvad er deres glæder og frustrationer?

Kan du svare på de spørgsmål, har du et godt afsæt for at lave content, som taler direkte ind i den situation, der kan løse kandidaternes problemer og gøre dem interesseret i et nærmere bekendtskab.

Bring kandidaten (endnu) tættere på
Når vi forstår dem, skal vi præsentere dem for emner, som interesserer og skaber værdi for dem.
Det handler om at skabe det rigtige indhold, på det rigtige sted (fx LinkedIn, Twitter, Facebook, YouTube), og selvfølgelig også på det rigtige tidspunkt. Kan de lide det, vil de dele det med deres netværk, som er en adgang til endnu flere potentielle kandidater.
Det er vigtigt at gøre et stort forarbejde for at kortlægge målgruppen, finde ud af hvor de er, og hvad de er interesseret i. Dernæst skal den viden konverteres til idéer og koncepter, der engagerer målgruppen. Temaer, fortællinger, gennemarbejdet indhold, som bringes til live i forskellige visuelle konstellationer, fx videoer. Det er essentielt, at indholdet har en høj kvalitet og tilrettelægges efter de forskellige stadier i ”købsprocessen”, som kandidaten er på.

Indhold, der indeholder underholdning og inspiration skaber den indledende opmærksomhed, hvor fx ny viden og svar på udfordringer bringer kandidaten endnu tættere på ”købet”, eller i dette tilfælde, på en ansøgning til et aktuelt job.

Når kandidaten har bevæget sig tættere på og læser det indhold, du producerer, og over tiden har fået øjnene op for dig som en spændende mulig arbejdsplads – hvordan konverterer du så interessen til handling?, og hvordan overbeviser du dem om at søge jobbet?

Når de passive kandidater er konverteret til aktive jobsøgende kandidater med interesse i din virksomhed, skal selve jobsiden selvfølgelig understøtte processen. Ansøgningsprocessen skal være smidig og brugervenlig og ikke tage modet fra dem, der vil sende ansøgning, men derimod bidrage til overbevise kandidaten – både rationelt og følelsesmæssigt – om at søge jobbet. Her er det igen god inspiration at hente i den kommercielle verden hos succesfulde e-handelfirmaer, som mestrer kunsten at forståelse målgruppen, tiltrække en potentiel kunde og i sidste ende konvertere den interesse til et køb – enten nu eller i nær fremtid.

Vil du vide mere om, hvordan du konverterer passive kandidater til aktive kandidater, så kontakt os.

Om forfatteren:
Bettina Wæde, Head of Recruitment i Wæde Consult, er ekspert i fremtidssikret rekruttering (Millenniums og Generation Z) med over 25 års erfaring inden for rekruttering. Bettina er i top 10% på verdensplan i InMail accept på LinkedIn, og har været registreret på liste på Twitter over top 150 best recruiters i verden. Hun er drevet af innovation og deltager aktivt i internationale netværk, seminarer og events – senest Recruitment Expo 2017 i London. Udover at arbejde med rekruttering og foredrag, har Bettina skrevet flere bøger og har coachet mange jobsøgere med stor succes. Du kan se mere her: www.wædeconsult.dk. Specielt for virksomheder er foredraget ”Fremtidssikret rekruttering” yderst interessant og relevant. Du er også velkommen til at linke op med Bettina på LinkedIn eller Facebook og til at følge hende på Instagram og/eller Twitter.