was successfully added to your cart.

Medarbejderoplevelse er det nye sorte og ude er medarbejderengagement

Eller er det rigtigt? Som jeg tidligere har skrevet om, har de yngre generationer en anden tilgang til arbejdslivet end vi har set før. Det er der ikke noget nyt i. Men det er interessant at følge, hvordan det fremtidige arbejdsliv vil udvikle sig med fremtidens medarbejdere og deres måde at anskue verden på.

Virksomheder har i mange år haft fokus på, hvordan vi engagerer medarbejdere – hvordan vi fastholder dem med programmer, hvor det handler om at føle sig værdsat og involveret. Men meget tyder på, at vi fremover bør fokusere mere på medarbejderoplevelser, hvis vi ønsker tilfredse og glade fremtidige medarbejdere.

Undersøgelser foretaget af Dr. Thomas Gilovich (Cornell University) viser, at vores tilfredshed stiger, når vi bruger penge på oplevelser frem for eksempel anskaffelse af fysiske ting. Livet er kort, og vi ser flere og flere mennesker generelt efterspørge oplevelser. Tænk bare på det store marked for gavekort med oplevelser. Måske hænger det sammen med, at minderne ved en oplevelse varer længere end en god følelse over at erhverve sig en ting. Det skal vi klart anvende i arbejdslivet, hvis du spørger mig.

Vil du læse mere herom, kan jeg henvise til blogindlæg af Mario Nunes på Glassdoor ”Does Money Buy Happiness?”.

Medarbejderengagement vs. medarbejderoplevelse

Kampen om talenterne intensiveres og virksomheder bør ændre fokus fra en formodning om, hvad deres medarbejdere efterspørger for at trives til, hvad medarbejderne faktisk ønsker. Vi har lige nu 4 generationer i spil (dog er Babyboomers på vej på pension), så det er noget af en balancegang at sikre trivsel hos alle.

Babyboomers (1946-1964). Deres tilgang til arbejdsmarkedet var, at virksomheden havde et job, de skulle udfylde, så hus, regninger mv. kunne betales. Babyboomers er kendt for frihed, optimisme og fairness – plads til alle, ø-lejr osv.

Generation X (1965-1976). Her gøres op med hippie kulturen og med deres forældres optimisme. Fokus, realisme og optimering. Senere afløst af, at det kan give noget at være mere opmærksom på medarbejderne, anerkendelse og deres værdier. Man fandt frem til at jo mere engagerede medarbejdere jo mere produktive, samtidig med at de bliver længere i virksomheden, og generelt er friskere og gladere.

Generation Y (1977 – 1995). Nu er det tid til at vende fokus væk fra medarbejderengagement, som er et adrenalin fix på den korte bane og erstatte med fokus på at skabe gode medarbejderoplevelse. Hvad er forskellen? Jeg læste følgende beskrivelse online: Du køber en ældre bil og bruger mange penge på at male den, indsætte nye sæder, rat, lygter osv., men selvom bilen ser lækker ud, så kører den stadig, som da du købte den. Vil du forbedre kørslen må du købe ny motor. Virksomheder rundt om i verden investerer mange penge i programmer for at engagere medarbejderne. Men er det nok? Medarbejderoplevelsen ser ud til at gøre en forskel fremadrettet for medarbejderne.

Måske har du set filmen ”The Truman Show”, som handler om en mand, der lever i en verden, der er designet for ham. Men uanset, hvor godt de forsøger at gøre det for ham, længes han efter frihed. Det er da interessant!

Jacob Morgan (CEO, Thefutureorganization.com) har udført en omfattende research, herunder talt med topledere på verdensplan, og gennem analyser har han klarlagt, at der er 3 områder i en virksomhed, der har indflydelse på medarbejderoplevelse: det tekniske, det fysiske og selve kulturen. Endvidere er han kommet frem til, at vi i fremtiden skal kende vores medarbejdere bedre, både gennem indsamling af data samt ved at have ledere, der evner at forstå og ønsker at connecte med sine medarbejdere på flere niveauer. Kort sagt: vi skal skabe et sted, hvor medarbejderne har lyst til at møde op hver dag – vi må give dem en årsag til at være der.

Det er tid til evaluering! Gør vi det rigtige? Også i forhold til, hvad vi skal rekruttere i fremtiden. For en ting er helt sikkert. De nye generationer gennemskuer med det samme, hvis det ikke holder vand, det vi siger og prøver at tiltrække dem på. De har modet til at sige fra med det samme.

Kilde: https://www.glassdoor.com/research/does-money-buy-happiness-the-link-between-salary-and-employee-satisfaction/ og www.futureorganisations.com 

Om forfatteren:

Bettina Wæde, Head of Recruitment i Wæde Consult, er ekspert i fremtidssikret rekruttering (bl.a. Millenniums og Generation Z) med over 25 års erfaring. Bettina arbejder med rekruttering, workshops (teamsammensætning og talentafdækning) & foredrag og er i top 10% på verdensplan i InMail accept på LinkedIn. Hun har været registreret på liste på Twitter over top 150 best recruiters i verden. Bettina er drevet af innovation og deltager aktivt i internationale netværk, seminarer og events – senest Recruitment Expo 2017 i London og er udvalgt som Keynote Speaker i Birmingham til oktober 2017. Bettina har skrevet flere bøger. Specielt for virksomheder er foredraget ”Rekruttering og ledelse af Millenniums & Generation Z” yderst interessant og relevant. Du er også velkommen til at linke op med Bettina på LinkedIn eller Facebook og til at følge hende på Instagram,  Twitter og Youtube.